Als gevolg van het Fyra-debacle en andere openbaar vervoer falen heb ik de laatste tijd heel weinig met het openbaar vervoer gereisd. Ik deed bijna alles met de Cambio deelauto. Dat heeft ook zijn eigen voor- en nadelen.
Gisteren moest ik naar Rotterdam en leek de trein net wat relaxter.
Zo ontdekte ik dat de nieuwe OV-chipkaart die ik had aangevraagd nooit was binnengekomen.
De OV-chipkaart omvat tegenwoordig ook mijn NS kortingskaart en OV-fietsabonnement.
Gisteren dus op de trein. Met een on line gekochte papieren NMBS pdf print. (Want aan het loket betaal je enkele euro's meer.)
In Rotterdam Blaak kon ik het station niet uit. De automatische poortjes kunnen alleen open met een OV-chipkaart! Ik 'ontsnapte' langs een passagier die het station binnen moest.
Vandaag geduldig gebeld naar de NS-klantenservice 030 751 5155. Na een minuut of zes geduld eindelijk een vriendelijk mens aan de lijn. Mijn adres in de computer bleek onjuist. Het huisnummer kon met de nodige moeite worden veranderd van 3939 in 39. Mijn 'Voordeeluren' werden voor drie weken beschikbaar gesteld op mijn tijdelijke anonieme chipkaart in afwachting van de bestelde nieuwe OV-chipkaart.
De overige zaken moest ik regelen met de OV-chipkaart organisatie via 0900-0980. Daar kreeg ik aan het eind van het telefoon labyrint een dame aan de lijn. Haar accent en gedrag deed me vermoeden dat ze in een call centre in Azie werkte. Hoewel ze op mijn vraag daarover beweerde dat ze in Amersfoort zat. De mededeling dat ik in Antwerpen woonde zei haar bijvoorbeeld niets.De verdere conversatie was bizar en vruchteloos. Het bleek dat een OV-chipkaart alleen wordt geleverd op een Nederlands adres! Voor klachten kan ik terecht op hun web-site. Zoek het maar uit. Zo ben ik zonder verder bericht of verhaal ook mijn OV-fiets kaart kwijt.
De OV-fiets.nl website zelf laat me ook niet meer inloggen en wijst me door naar een nieuw NS site http://www.mijndeurtotdeur.nl/ Die vraagt een wachtwoord. Ik heb daar met mijn mailadres een nieuwe aangevraagd. Die is nog niet binnen.
Alles is zo georganiseerd dat ik geen kant op kan en geen echt mens kan vinden die ik op zijn/haar direkte (deel-)verantwoordelijkheid kan aanspreken.
Het systeem sluit perfect, lijkt het. Wat zekerder is, is dat ik er buiten sta nu...
Mijn OV-fietsabonnement blijkt volgens een mail van 11 maart 2014 gekoppeld aan de kaart met nummer 3528023418719984. Ik heb mijn voornaamste commentaar ook maar via Twitter ge-uit. Over een week nog eens proberen...
Mijn OV-fietsabonnement blijkt volgens een mail van 11 maart 2014 gekoppeld aan de kaart met nummer 3528023418719984. Ik heb mijn voornaamste commentaar ook maar via Twitter ge-uit. Over een week nog eens proberen...
5 opmerkingen:
Op 16 juli nog eens gebeld met de NS klantenservice. Dankzij de vakantie was ik vergeten dat ik hier alles al had genoteerd. Of mijn adres nu gewijzigd was kon deze stuggere medewerkster niet vertellen, tenzij ik mijn kaartnummer paraat had. Daarna bleek dat het daar bekend is dat OV-chippassen niet naar het buitenland worden gestuurd. Dat is de vorige keer NIET gezegd. Wat ik nu voel als slechte service. Klachten die een reactie vereisen kunnen niet per mail, maar alleen op papier per post via postbus 2372, 3500 GJ Utrecht. Dat vertraagt het proces onnodig lijkt me. Ondertussen ben ik nog geen stap verder.
Op elk station is 1 open poortje, stelde de medewerkster. Moet je nog wel weten te vinden...
Eindelijk ingelogd op mijndeurtotdeur.nl Daar blijkt mijn OV-fiets nog steeds te bestaan en hij is gekoppled aan mijn OV-pas 352 80234 18719984. Hij is keurig betaald tot 01-04-2015 en geldig tot 11-06-2018.
Gewapend met die feiten terug gebeld naar NS klantenservice. Daar kan de dame eindelijk mijn huisnummer veranderen van 3939 naar 39.
Maar vragen over mijn OV-fiets abo daar kon ik niet meer terecht. Dat moet per mail naar info@fiets.nl.
Ik heb voorgestled m mijn OV-chipkaart te sturen naar het Nederlandse adres van de NS klantenservice, postbus 2372, 3500 JG in Utrecht. Dan kunnen ij het doorsturen naar mijn adres. Ook deze simpele pragmatische service werd me geweigerd. Mijn woede daarover vond ze weer wel onaangenaam.
Ik heb nu het volgende bericht gestuurd naar de OV-chipkaart klantenservice via hun 'contact-pagina'.
'Enige maanden geleden heb ik een aanvraag gedaan voor een nieuwe OV-chipkaart, omdat de net nieuwe niet functioneerde. Daarna niets ontvangen of anderszins vernomen.
Na veel bellen met NS-klantenservice en uw klantenservice blijkt dat OV-chipkaart niet wordt verstuurd naar buitenlandse adressen.
Mijn vragen:
1. Wat zijn daarvoor de argumenten?
2. Waarom heb ik niets meer van u vernomen?'
Ik ben benieuwd naar hun antwoorden.
OV-chipkaart.nl heeft mijn vraag ontvangen en geregistreerd onder contactnummer: 2666580.
in opvolging van een mail van Klantenservice OV-chipkaart is vandaag een nieuwe vervangende OV-chipkaart geregeld. Alle producten waaronder OV-fiets worden overgezet. De kaart wordt zo spoedig mogelijk toegestuurd naar mijn adres in Antwerpen.
Dit is (gelukkig!) in tegenspraak van wat mij eerder door medewerkers is meegedeeld! Ik heb dat uitdrukkelijk als verbeterpunt gemeld: Ik wil graag dat de informatie die ik krijg eenduidig en correct is. Ik ben nu pas na veel gedoe geholpen en heb me onnodig opgewonden.
Een reactie posten